‘Brandzaak’: Koffie, zoals we het (n)ooit zagen. 1 apr. 2014 12:28:03

harun_sefa_brandzaak

In een tijd waarin pure, ambachtelijke producten weer gewaardeerd worden en we steeds vaker kwaliteit boven kwantiteit verkiezen, startten de gebroeders Bingül, barista Sefa (22) en Harun (29), campagne manager bij een marketing bureau, een koffiebranderij in Rotterdam. Hun ‘Brandzaak’ is sinds maart 2014 online, maar loopt al zo goed, dat het de huur betaalt. Sefa is een vroege voorloper als koffiesommelier en zijn klanten zijn echte koffiekenners, die hun zwarte goud zorgvuldig selecteren. Zoals een wijnliefhebber zijn wijn kiest.

Waarom besluiten twee broers koffiebonen te gaan branden?

Sefa: “Op zondagochtenden dronken we vaak samen een kopje koffie. We zochten steeds verschillende zaken op om zoveel mogelijk te vergelijken. Bij sommigen smaakte het prima, maar meestal hadden we er kritiek op. Voor de grap zeiden we dat we beter zelf koffie konden branden en van het een kwam het ander.

Ik ben barista bij een grote koffieleverancier, dus de smaak en kennis was er al. We zochten alles uit, kochten direct een brander en startten ons bedrijf.”

Hoe zijn de rollen verdeeld binnen jullie bedrijf?

Harun: “Ik zorg voor de marketing, online en offline. Sefa zorgt voor de inkoop van de koffiebonen. Eerst kochten we bonen in kleine hoeveelheden, om een selectie te kunnen maken, brandden die en Sefa ging ‘cuppen’. Cuppen is geen zetmethode, maar een beoordelingsmethode, waarbij je heet water schenkt op gemalen bonen en dat proeft. Net als bij wijn, moest Sefa veel slurpen tijdens het proeven, om zuurstof te inhaleren en zo smaak en geur te beoordelen. In het begin moest ik altijd lachen als ik hem zo serieus zag slobberen, maar nu ik me erin verdiept heb, slurp ik mee.”

Hoe komt het dat Brandzaak nu al zo succesvol is?

Sefa: “Steeds meer mensen gaan bewuster koffie drinken en zijn daarbij kritischer dan vroeger. Ze verdiepen zich in het product en willen terug naar de basis. Na een periode waarin men genoegen nam met heel veel, redelijk slechte koffie, was koffie met een karamel- of hazelnootsmaakje de trend. We bevinden ons nu in de derde periode, die van slow coffee. Met een molen maalt men handmatig de koffiebonen en met een cafetière of Chemex wordt koffie gezet, of beter gezegd ‘gedruppeld’. Men wil een verantwoord, ambachtelijk kopje koffie drinken, in plaats van gebruik te maken van massaproductie. Onze vers gebrande koffiebonen sluiten perfect aan op die wensen.”

Wie zijn jullie klanten?

Harun: “Onze klanten lopen uiteen; we leveren aan horeca, maar ook aan bedrijven die mooie koffie willen voor hun werknemers op de zaak. Sommige particulieren die bij ons afnemen stellen hoge eisen aan hun koffie, drinken het iedere dag vanuit een bepaalde beleving en zoeken naar de ultieme smaak. Het is te vergelijken met een wijnliefhebber die van een goede wijn geniet. Maar we leveren ook aan consumenten die gewoon genieten van een goede koffie, Jan en alleman, zogezegd. Voorheen vond men ons dankzij mond-tot-mondreclame, nu vindt men ons vooral via onze website en Facebook pagina.”

Voor welke apparaten is jullie koffie geschikt?

Sefa: “Onze bonen zijn zowel geschikt voor de cafetière en Chemex, als een filter- en een espressoapparaat. Bepaalde bonen komen beter tot hun recht in een cappuccino, andere bonen zijn fenomenaal voor een espresso en hebben meer moeite met bijvoorbeeld een latte macchiato. Dat is afhankelijk van de zetmethode en persoonlijke smaak.”

Wat is jullie meest exclusieve koffieboon?

Sefa: “Dat zijn onze Yemen Mocha koffiebonen; die zijn wat excentrieker qua smaak en schaarser, want ze groeien in een geografisch hoog en politiek instabiel gebied. Maar wij hebben ze!”

Hoe lang blijft een zak gebrande koffiebonen vers?

Sefa: “Gebrande bonen bereiken hun hoogtepunt in smaak na een week. Die smaak houdt vijf tot zes weken aan, waarna de aroma’s reduceren. Tot een jaar na branding zijn de bonen nog houdbaar, maar wordt de smaak geleidelijk minder. Onze klanten ontvangen onze bonen drie tot vijf dagen na branding en kunnen ze dus meteen gebruiken.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

Harun: “Momenteel hebben we alleen de branderij en de webshop. Op termijn willen we een nieuwe locatie openen voor de branderij waar we ook proeverijen kunnen houden, zoals dat bij wijn al gebeurt. Daarnaast willen we cursussen aanbieden aan horeca professionals, om ze te leren welke bonen en welke branding goed zijn voor welke koffie en hoe ze de beste koffie kunnen zetten. We hebben nog een hele lijst met wensen, maar eerst moeten we onze investeringen terugverdienen. We bouwen het rustig en doordacht op, want dit is iets blijvends.”

Terug naar het overzicht