Media

Brandzaak in de picture.

Koffie van Brandzaak is een smaaksensatie!

Rotterdam is een koffiemerk rijker: Brandzaak. De bonen worden gebrand door Rotterdammers Sefa (22) en Harun Bingul. Samen met zijn broer Harun (28) heeft Sefa sinds kort een eigen branderij in Rotterdam. ‘We waren nooit tevreden over de koffie die we dronken, daarom zijn we onze eigen koffie gaan maken.’

Algemeen Dagblad Brandzaak

Zodra Sefa begint te praten over koffie, wordt meteen duidelijk dat we te maken hebben met een echte liefhebber én kenner. Dankzij zijn werk als barista en vele uurtjes zelfstudie weet hij alle ins en outs over koffie. „Als ik een dag niks heb bijgeleerd voelt dat als een gemis.’’ De liefde voor koffie bloeit op als hij als tiener door zijn broer Harun wordt meegenomen naar de Coffee Company aan het Eendrachtsplein in Rotterdam. „Daar dronk ik mijn allereerste koffie. Ik weet het nog goed. Mijn broer zei dat ik meteen voor de echte koffie moest gaan, een Americano: helemaal zwart. Ik vond het superlekker.’’ Sefa raakt, net als zijn broer, besmet met het koffievirus. Samen reizen ze jarenlang door het land op zoek naar de lekkerste bakjes leut. „We gingen langs allemaal verschillende koffiezaken om te proeven. Op een zelfgemaakt beoordelingsformulier gaven we de koffie een cijfer.’’ Eigenlijk waren de broers nooit helemaal tevreden. „Dus besloten we vorig jaar onze eigen koffie maar te gaan maken,’’ vertelt Sefa. De broers schaffen een koffiebrander aan en bestellen tientallen bonensoorten om te testen. „We hebben heel wat avonden samen zitten cuppen. Je schenkt heet water over de bonen, neemt een grote teug adem en neemt hele kleine slokjes van de koffie. Het ziet er stom uit, maar het is dé manier om de bonen te beoordelen op hun smaak,’’ legt Sefa uit.

De arabicabonen uit Ethiopië, Brazilië, Honduras en Jemen doorstaan de tests. Trots zijn de broers vooral op de bonen uit Jemen. „Die zijn uniek. De koffie is niet alledaags en er is niet makkelijk aan te komen.’’ Brandzaak gebruikt alleen arabicabonen en mengt ze niet, zoals andere merken, met robustabonen. „Hierdoor is onze koffie niet heel sterk. Het gaat echt om de smaakbeleving, net zoals bij goede wijn.’’

Datum

Op de zakken bonen van Brandzaak staat de brandingsdatum vermeld. „De gebrande koffiebonen moeten binnen een week bij de klant zijn. Een brood wil je toch ook zo vers mogelijk hebben?’’ Nu de bonen van Brandzaak via internet en in de winkel te koop zijn, wordt hard gewerkt aan de volgende stap: de opening van hun eigen koffiebranderij in Rotterdam-Noord. „Ik brand daar nu al, maar we willen de branderij ook openen voor publiek. Dan kunnen bezoekers zien wat we doen, en natuurlijk ook proeven. Mensen moeten koffie waarderen, ervan genieten.’’

Bron: Algemeen Dagblad

Terug naar het overzicht