Nieuws

De laatste ontwikkelingen voor bij de koffie.

Millennials willen goede koffie

Nieuwe tijden zijn aangebroken voor koffie in de Nederlandse horeca. Maar de filosoof Nietsche zei het al: Erger dan de dood is de verandering. Wat verklaart dat het niet zo eenvoudig is iets anders aan te nemen of iets anders te zien dan waar je aan gewend bent. De reden van de ommezwaai binnen koffie is de leeftijd van de gasten. De koffiedrinker van tegenwoordig wil totaal iets anders dan die van 20 jaar geleden.

Millenials koffie

De dertigers van toen (geboren in de jaren 70) zijn opgegroeid met slappe, hete, bittere filterkoffie die ze al dan niet uit apparaten op het werk of in grote kannen klaargemaakt op hun scholen konden vinden. Bij ons op de middelbare school kostte een bekertje koffie slechts 30 cent. Waterige klets, maar wat was het stoer als je het dronk!

De millenials (iedereen die rond 2000 geboren is) groeien op met heel andere smaken. De diversiteit van koffie in de supermarkten is veel groter dan vroeger. Bij papa en mama thuis leren ze koffie te drinken uit capsules of versgemalen bonen.

Buitenshuis zitten ze op iedere hoek van de straat in hippe espressobarretjes en spreken daar met vrienden of vriendinnen af onder het genot van een latte, slow coffee of datgene wat op de uitgebreide koffiekaart van de espressobar staat. Zij leren dat koffie niet per definitie bitter is maar zoet en fris, en een verscheidenheid in smaken kent vergelijkbaar met wijn of whisky. Ze staan veel meer open voor koffietrends zoals cold brew of koffie met tonic.

Zodra deze generatie voldoende gaat verdienen zodat ze ’s avonds in de restaurants te vinden zijn, is het niet gek om te bedenken dat ze na afloop van het heerlijke diner de koffie willen drinken waar ze overdag ook warm voor lopen. Het restaurant wat hen dan nog een slappe, hete en bittere bak voorschotelt, loopt hopeloos achter de feiten aan. Mijn advies aan u als ondernemer is daarom om díe zaken te bezoeken waar de jongeren van nu komen. Om zo’n koffiedrank te bestellen, om te weten wat er straks geschonken kan worden.

Wellicht geeft het heel andere ideeën en stelt het u in staat om out of the box te gaan denken. En voor je het weet gaat u, net als de echte millennials, met de tijd mee en is het grote genieten van alle mooie koffiesmaken aangebroken.

Bron: missethoreca.nl

Terug naar het overzicht