Media

Brandzaak in de picture.

Rotterdamse broers staan garant voor een vers bakkie troost

Gemalen koffie in de supermarkt, daar gruwen de broers Sefa en Harun Bingul van. Met hun eigen koffiebranderij Brandzaak verkopen ze online, met toenemend succes, koffie met 'smaak en karakter'. Hun geheim: ze staan garant voor versheid, ook als ze daarvoor klanten moeten weigeren.

Algemeen-dagblad

Het een missie noemen, is misschien te veel, maar de broers hebben wel een doel. Nederlanders aan goede koffie helpen, koffie die ze echt lekker vinden. In een anoniem bedrijfspand in Rotterdam, volgestouwd met balen ongebrande koffiebonen, branden de broers zes dagen in de week hun koffiebonen. In het AD zeggen ze hierover: ,,Slow roast, altijd medium gebrand. Het is met koffiebonen hetzelfde als met goed vlees. Dat ga je ook niet door en door bakken. Dat gaat ten koste van de smaak. Als je bonen te lang brandt, wordt de smaak bitter en verlies je de aroma's'', legt Harun Bingul uit.

Snelle bezorging vanwege versheid

En die aroma's, daar gaat het nou juist om. De beste koffie maken draait om twee zaken, de kwaliteit van de bonen en de manier van branden. ,,We kopen ongebrande bonen over de hele wereld en altijd van de laatste oogst. Daarnaast hebben we eigen software gemaakt voor het proces van branden. Daardoor kunnen we het brandproces goed reguleren'', aldus Sefa Bingul.

En koffie moet vers zijn, volgens de broers. ,,In Nederland wordt koffie niet als een versproduct gezien. Wij vinden dat wel, versheid is belangrijk voor de smaak'', verzekert Harun. Alle koffie wordt daarom vers gebrand. ,,Voor 15.00 uur besteld is de volgende dag in huis.''

Vanaf drie uur gaan de broers branden. Op het pak staat de branddatum. De broers adviseren de koffie binnen twee maanden te gebruiken, zo lang blijven smaak en aroma op peil.

Passie

De zaken lopen goed. Brandzaak groeit met tientallen procenten per jaar en heeft inmiddels enkele tienduizenden klanten. De meesten in Nederland, maar ook Belgen weten de weg naar Rotterdam te vinden. Figuurlijk dan, want de bestellingen komen binnen via de website. Vooralsnog kunnen ze het met zijn tweeën af. ,,Het mooie is dat we er van kunnen leven. Maar het is wel hard werken. We staan zes dagen vanaf drie uur 's middags te branden en bestellingen in te pakken'', schetst Sefa.

Maar klagen doen de broers niet. Want het was hun passie voor goede koffie die hen aanzette tot de oprichting van Brandzaak. En het blijft de broers plezieren dat steeds meer klanten die passie delen en waarderen. ,,Ik was altijd een liefhebber van lekkere koffie'', vertelt Harun. ,,Toen jaren geleden de Coffee Company begon in Rotterdam nam ik mijn broer mee om de koffie daar te proeven. Hij was ook direct verkocht. Hij ging daarna bij DE werken als barista en zo zijn we erin gerold.''

De broers kochten in eerste instantie een kleine koffiebrander waar ze één kilo bonen mee kunnen branden. De koffie dronken ze zelf, of was voor vrienden en familie. ,,Hé, dat kunnen we eigenlijk best wel goed, vonden we zelf en zo zijn we verder gegaan. In het begin ging het moeizaam met de groei. Toen hebben we een website ontwikkeld en vonden steeds meer mensen ons. We maken reclame via Google en we zijn actief op sociale media om onze doelgroep te bereiken. En klanten bevelen ons aan bij vrienden en familie.''

Particulieren en bedrijven

De clientèle bestaat voornamelijk uit particulieren. ,,Maar we leveren ook aan bedrijven, advocatenkantoren of webdesigners bijvoorbeeld. Winkels die ambachtelijke producten verkopen, vragen ook om onze koffie. Maar dat doen we niet, want je weet niet hoe lang het duurt voor die koffie is verkocht. En wij willen verse koffie verkopen'', verduidelijkt Harun.

Bron: Algemeen Dagblad

Terug naar het overzicht